Minu jaoks aga kõige suurem mõistatus on seotud sellega, et klassikalise perioodi vene ikoonidel, st enne lääneeuroopa maalikunsti mõjude ilmnemist 17. sajandil ei ole kompositsiooni keskpunktiks Jeesus, vaid Maarja, kes ei vaata Jeesuse poole, veelgi enam, ta vaatab vastassuunas. Mõnikord on tema pilk suunatud Joosepi poole, kes on selja keeranud nii temale kui lapsele. Seda viimast ka bütsantsi kujutistel, vrd 12. sajandi ikooni:
Tavaliselt seletatakse seda nii, et Maarja on pärast jumalapoja ilmale toomist endasse süüvinud ja väljendab täielikku rahu. Keskaja inimene õigeusu Bütsantsis ja Venemaal ei vaadanud kompositsiooni tervikuna, vaid iga figuur eraldi sümboliseeris talle mingit kujundit või lugu. Selline on levinud tõlgendus, mulle aga tundub, et mingi saladus siin siiski on.
Lääne traditsioonile on selline kompositsioon võõras, vrd nt 12. sajandi bütsantsi-stiilis mosaiiki Cappella Palatinas (Palermo). Joosepi istub küll seljaga Maarja ja Jeesuse poole, aga tema pilk on suunatud üle õla neile.