MIHHAIL LOTMANI KODULEHEKÜLG
  • Blogi
  • Minust
  • CV
  • Publikatsioonid
  • Meedias
  • Galerii
  • Failid
  • KFT
  • Vaba Akadeemia

Üks laps on sündinud meile

12/24/2014

0 Comments

 
Picture
Andrei Rubljov (?). Kristuse sünd (15. sajandi ikoon)
Sellel ikoonil, nagu teistelgi vene õigeusu klassikalise perioodi kujutistel, on palju elemente, mis ei pärine otseselt pühakirjast, vaid suulisest pärimusest. Nt kellega räägib Joosep maali vasakus alumises nurgas? Arvatakse, et see on Joosepi poeg esimesest abielust, kes seab kahtluse alla pärispatuta lihakssaamise. Kuid kindlust selles ei ole.

Minu jaoks aga kõige suurem mõistatus on seotud sellega, et klassikalise perioodi vene ikoonidel, st enne lääneeuroopa maalikunsti mõjude ilmnemist 17. sajandil ei ole kompositsiooni keskpunktiks Jeesus, vaid Maarja, kes ei vaata Jeesuse poole, veelgi enam, ta vaatab vastassuunas. Mõnikord on tema pilk suunatud Joosepi poole, kes on selja keeranud nii temale kui lapsele. Seda viimast ka bütsantsi kujutistel, vrd 12. sajandi ikooni:
Picture
Varasematel kujutistel (st enne kirikulõhet) seda ei ole, vrd nt 7.-9. sajandiga dateeritud lihtsakoelist bütsantsi ikooni, mis on säilinud Siinai kloostris, kus Maarja vaatab last, aga mitte neile selja pööranud Joosepit:
Picture
Sellel ikoonil on demonstratiivselt kujutatud Jeesust mitte üksnes kompositsiooni keskpunktis, vaid teda ja jõulutähte moodustamas maailma telge.

Tavaliselt seletatakse seda nii, et Maarja on pärast jumalapoja ilmale toomist endasse süüvinud ja väljendab täielikku rahu. Keskaja inimene õigeusu Bütsantsis ja Venemaal ei vaadanud kompositsiooni tervikuna, vaid iga figuur eraldi sümboliseeris talle mingit kujundit või lugu. Selline on levinud tõlgendus, mulle aga tundub, et mingi saladus siin siiski on.

Lääne traditsioonile on selline kompositsioon võõras, vrd nt
12. sajandi
bütsantsi-stiilis mosaiiki Cappella Palatinas (Palermo). Joosepi istub küll seljaga Maarja ja Jeesuse poole, aga tema pilk on suunatud üle õla neile.
Picture
Kui aga tulid lääne kunsti mõjud, muutusid nii ikooni kompositsioon kui semantika. Nüüd näeme harjumuspärast pilti, kus osalised imetlevad vastsündinud jumalapoega.  Maarja ja Joosep ei keera Jeesusele selga; kuid ei vaata Teda: nende näod on suunatud vaataja poole.
Picture
17. sajandi ikoon
0 Comments



Leave a Reply.


    Disclaimer.

    0. Kõik minu blogis avaldatud tekstid on Copyleft tingimuste kohaselt vabalt kasutatavad teosed.
    1. Tere tulemast minu blogisse. See on minu isiklik inforuum, kus ma väljendan oma mõtteid tsenseerimata kujul, ilma kõõritamata poliitilise korrektsuse suunas.
    Kui kedagi mu mõtted või sõnad riivavad -- palun ette vabandust. Aga selline ma kord juba olen.
    2. Ma tervitan igasuguseid kommentaare nii allkirjastatult kui anonüümselt, nii sõbralikke kui kriitilisi ja lausa vaenulikke, ainus kriteerium on sisukus.
    3. Ma ei premodereeri kommentaare (samas ei vastuta selle eest, kui need minust sõltumatul põhjusel ei ilmu).

    4. Kommentaarid, mis ainult kaasa kiidavad või sisutult sõimavad, ma lihtsalt eemaldan. Tegu on minu isikliku ruumiga, mille eest vastutan nii moraalselt kui juriidiliselt.
    5. Samuti kustutan kommentaarid, mis sisaldavad reklaami või sisutuid linke.
    6. Igale kommentaarile ma ajapuudusel vastata ei saa.


    Autor

    Mihhail Lotman,
    ζῷον πολιτικόν

    RSS Feed

    Arhiiv

    February 2023
    December 2022
    June 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    September 2020
    August 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    September 2019
    August 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    August 2018
    June 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    October 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    July 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014
    August 2014
    July 2014
    June 2014
    May 2014
    April 2014
    March 2014
    February 2014
    January 2014
    December 2013
    November 2013
    October 2013
    September 2013
    August 2013
    June 2013
    May 2013
    April 2013
    March 2013
    February 2013
    December 2012
    November 2012
    October 2012
    September 2012
    June 2012
    May 2012
    April 2012
    February 2012
    January 2012
    December 2011
    October 2011
    September 2011
    August 2011
    July 2011
    June 2011
    May 2011
    April 2011
    March 2011
    February 2011
    December 2010
    October 2010
    September 2010
    August 2010


    Rubriigid

    All
    Eesti ühiskond
    Eesti ühiskond
    Eesti ühiskond
    Eetika
    Eetika; Religioon
    Film
    Filoloogia
    In Memoriam
    Irl
    Jalgpall
    Kangelaseepos
    Keskkond
    Kgb
    Konverentsid
    Kultuurisemiootika
    Kunst
    Lähis-Ida
    Lollus
    Luule
    Muusika
    Pagulased
    Poliitika
    Puust Ja Punaselt
    Raamatud
    Reisid
    Seks
    Semiootiku Vaatevinklist
    Tähtpäevad
    Terror
    Ühiskond
    Ühiskond
    Valimised
    Välispoliitika
    Vandenõuteooriad
    Värsiteadus
    Värsiteadus
    Venemaa

Copyleft (ɔ) by Mihhail Lotman