Nii kümmekond aastat tagasi oli meil moes jutt, et okupatsiooniajal olid jõulud küll keelatud, aga meie peres neid salaja ikkagi pühitseti ja kardinatega kaetud akende taga küpsetasime jõuluroogi, põletasime küünlaid, laulsime jõululaule jne. Ja otse loomulikult ei käinud meil mingi näärivana, aga ikka jõuluvana. Niisiis, ettetõmmatud kardinate taga on hubane ja turvaline eestimeelne maailm piparkookide, seaprae ja jõuluvanaga, akna taga aga möllab vaenulik ja ohtlik okupatsioonirežiim oma nuhkide ja näärivanadega.
Näärivana seostub okupatsioonirežiimiga (nagu kirjutas tänases Delfis Tiit Made: "okupatsiooni ajal Eestisse sissetunginute poolt kaasa toodud Ded Moroz ja Snegurotška"), ja seda mitte ainult Eestis. Nt siin on Praha Kommunismimuuseumi plakat. Näärivana vikatimees toob surma, mine sa tea, milliseid kingitusi veel tema kotis leidub.
Peab tõdema, et ettekujutus südamlikust ja ohutust jõuluvanast on väga hiljutine ning kujunes lõplikult välja alles taasiseseisvuse ajal. Traditsioonilisem jõuluvana on küll lahke, aga samas karm ja õiglane, ning lapsed peavad teda korraga ootama ja kartma. Muidugi pole tal vikatit -- ega ta mingi sadist-näärivana pole, kuid tema püsiatribuudiks on vits. Viimastel aastatel on Eesti jõuluvanad vitsast loobunud ja selline otsus on lausa ametlik.
"Linnavalitsuse ees esines ka esimene ametliku koolituse läbinud Rakvere jõuluvana Osvald Hüüs, kes oli just naasnud jõuluvanade kongressilt Pärnus.
“Tänapäevane jõuluvana peab olema selge diktsiooniga, ei tohi kaasas kanda vitsa, käia päkapikumütsiga ega ukse taga prõmmides lõhkuda,” jagas Hüüs jõulumehetarkusi."
Suurt rolli jõuluvana "rebrandingus" mängis globaliseerumine: Disney pildid ja multikad ning laiemalt Põhja-Ameerika popkultuur Coca-Colaga ja Hollywoodiga.
"20. sajandi esimestel kümnenditel oli jõuluvana teistsugune, kui me praegu teame: rõivastuseks pahupidi keeratud kasukas, karvamüts, vildid, labakud. Habe valmistati linapeost. Vitsakimp oli olulisem kui kingikott. Jõuluvana oli samasugune tubliduse kontrollija kui sanditajad. Vits ei olnud kostüümielement, seda kasutati teinekord tõepoolest mõnele nähvamiseks."
Põhja-Euroopas on üks jõuluvana kuju lätteid Odin, kuid ta tuleb alati koos abilistega, kelleks on tavaliselt Odini loomad -- hundid. Hiljem nendevahelised funktsioonid jagunesid ning vana sai põhimõtteliselt heaks, aga abiline kehastas võõrast ja ohtlikku. Nii esineb paljudel germaanlastel siiamaani jõuluvana koos oma mustanahalise abilise, Zwarte Pietiga, keda kujutatakse neegripoisina (möödunud aastal lahvatas Hollandis skandaal, kuna see kuju solvavat mustanahalisi hollandlasi, samas on keelu all ka neegripoisi nimetus; hea näide selle kohta, kuidas uus mütoloogia võitleb vanaga).
Sõbralikud päkapikud on jälle disnilikult hollywoodliku kultuuri produkt. Enne seda olid päkapikud ja jõuluvana eraldi mütologeemid. Päkapikud on üldiselt sõbralikud, kuid neil on siiski teatud rudimendid: ühelt poolt toovad nad kingitusi, teiselt poolt aga nad nuhivad laste järele ja kannavad jõuluvanale kõik ette, kes märgib saadud informatsiooni oma raamatusse üles. Siin on selge allusioon Piibli eluraamatule (Johannese Ilmutusraamat 20.12-15), järelikult läbi jõuluvana kumab jumala kuju, kuid juba mitte germaanlaste Odin, vaid Piibli Jumal. Ja jällegi on jõuluvana siin teatud mõttes kohtumõistja rollis: ta mitte üksnes autasustab häid, vaid ka karistab halbu.
Siiamaani pole me aga maininud põhilist pärimust, mis jõuluvanaga on seotud. Miks ta on Santa Claus? Santa Clausi prototüüp on reaalne inimene, Myra linna peapiiskop (linn asub praeguse Türgi territooriumil, tollal oli aga linn Lüükias provintsis; mistõttu on ta vene õigeusu traditsioonis Николай Мирликийский). Ta abistas vaeseid ning kuulsaim temaga seotud lugu on sellest, kuidas ta päästis orjusest (ja prostitutsioonist) kolm vaest kristlikku piigat, kellel polnud kaasavara. Ta olevat kolm korda salaja öösel toonud -- või lausa visanud läbi akna -- kuldmünte täis rahakoti, mis lubas neidudel mehele minna.
Katoliku traditsiooni järgi on need kolm kuningat Melchior, Balthasar ja Caspar, ning nad tõid Jeesuslapsele kingitusi: mürri, viirukit ja kulda -- kui prohvetile, preestrile ja kuningale.
Need kolm kuningat on iseenesest enigmaatilised kujud. Kes nad on, kust nad tulid ja mis on see täht, mis juhatas nad Petlemma lauta? Nende küsimuste üle on pead murtud sajandeid, kusjuures sõna on võtnud mitte üksnes teoloogid, vaid näiteks ka astronoomid. On arvatud, et nad tulid praeguse Lõuna-Iraagi territooriumilt, st kandist, kust tuli Aabraham, Jeesuse ja kõikide juutide (aga ka moslemite) esiisa.
Üks probleeme on aga see, et tol ajal polnud seal kandis mingeid kuningriike ning evangeeliumis figureerivad nad hoopis maagide (st nõidade) nime all. Nõid on aga kristlikus traditsioonis halb asi ning nii on neist saanud Hommikumaa targad. Hiljem on neid interpreteeritud kui kolme maailmajao esindajaid (siin muidugi tekib küsimus, kuidas üks ja sama täht võis juhatada kolme meest eri paikadest samasse kohta ja veel samaaegselt, aga imesid juhtub, eriti jõuluajal).
Arvatavasti sulas Püha Nikolause kuju kokku Hommikumaa tarkadega ja nii tekkis jõuluvana oma kingikotiga. Kuid kingikotil on ka teine allikas: see on küllusesarv. Küllusesarvest saab igasuguseid hüvesid, ennekõike toitu, aga ka rikkust. Keskajal assotsieerus see püha graaliga: kes sellest jõi, sai patud andeks ja igavese elu. Kuid juba antiikajal oli küllusesarvel ka teine tähendusväli, mis oli seotud Plutosega, põllumajandusjumalanna Demeteri pojaga, jõukuse jumalusega. Tavaliselt kujutati teda noormehena, mõnikord lausa poisikesena, kes hoiab küllusesarve. Kuid juba Kreekas hakkas ta assotsieeruma surmavalla jumala Plutoniga. Nagu küllusesarv, ei saa ka jõuluvana kott kunagi tühjaks.
Nüüd aga tuleme tagasi kummalise jõulu- ja näärivana vastuseisu juurde. Alguses mainisime, et Eesti ühiskond (vähemalt osa sellest) tajus näärivana kui okupatsioonisümbolit. Sellele tuleb lisada, et ka vastaspool on tihti jõuluvana suhtes meelestatud pehmelt öeldes mitte kõige sõbralikumalt. Jõuluvana on paheline pedofiil, erinevalt kombekast ja kargest näärivanast. See on amoraalse Geiroopa ja Usraeli diversioon ning näeb ta välja umbes nii:
Idaslaavi folklooris on Moroz personifitseerituna kuri ja tappev vaim. Veel 19. sajandi keskel kirjutas Nikolai Nekrassov poeemi "Moroz punanina", kus metsavaim Pakane tapab lesknaise. Alles 19. sajandi teisel poolel hakkasid tekkima pseudorahvuslikud süžeed heast näärivanast. Selle kultus kujunes aga välja alles Nõukogude Liidus 1930. aastate teisel poolel, kuid see on eraldi põnev süžee, millest kunagi teine kord.
Praegu aga peatume viimasel teemal, mis seostab nääri- ja jõuluvana sokuga. Nääri- ja jõulusokku jooksid lapsed Eestis, ning see näärisokk ei olnud seotud okupatsioonivõimuga: jõulude ajal oodati vana, nääride ajal joosti sokku. Sellegipoolest on jõulu- ja näärisokk otseselt seotud vastavate vanadega. Ja siin näeme jällegi kahe, võib-olla isegi kolme mütoloogia kontaminatsiooni: ühelt poolt on tegemist Skandinaavia mütoloogiaga, Julbockiga, kellega on seotud ka selline traditsioon, et temast tehakse õlgkuju, mida hiljem põletatakse. Huvitav, et praeguses poliitkorrektses Rootsis, kus kardetakse, et jõuluvana võib kedagi solvata, on paganlik Julbock endiselt au sees.
"Ja Aaron heitku liisku nende kahe siku vahel: üks liisk Issandale ja teine liisk Asaselile! Siis Aaron toogu esile see sikk, kelle liisk määras Issandale, ja valmistagu see patuohvriks! [...] toogu esile elus sikk ja Aaron pangu oma mõlemad käed elusa siku pea peale ja tunnistagu tema peal üles kõik Iisraeli laste süüteod ja kõik nende üleastumised kõigis nende pattudes ja pangu need siku pea peale ning saatku see ühe kõlvulise mehe käe kõrval kõrbesse: sikk kannab enesega kõik nende patud tühjale maale; sikk lastagu kõrbes lahti!
Nagu Julbock, pidi ka see sikk hävima, kuid temaga koos hävisid kogu rahva patud.
Ning kolmas semantiline väli seob teda Bakchosega, kellel on ka omapärane seos sokkudega. Vrd järgnevat pilti jõuluvanast: ta ratsutab lumes siku seljas, kuid on riietatud ja kujutatud Bakchosena.
1897. aastal saatis 8-aastane Virginia O'Hanlon ajalehele "The Sun" oma kuulsa kirja küsimusega, kas jõuluvana on olemas, ning sai sellele veel kuulsama vastuse. Omalt poolt võin ainult lisada: on küll, Virginia, ja veel kuidas.