MIHHAIL LOTMANI KODULEHEKÜLG
  • Blogi
  • Minust
  • CV
  • Publikatsioonid
  • Meedias
  • Galerii
  • Failid
  • KFT
  • Vaba Akadeemia

Sebrast, helkurist ja enesetaputerroristidest

12/28/2011

8 Comments

 
_    Jõuluõhtul pidi üks minu lapselastest äärepealt auto alla jääma. See juhtus Tallinnas Endla ja Madara tänava nurgal. Päev enne seda pidin auto alla jääma mina. Tartus Vabaduse pst ja Uueturu nurgal. Peale selle, et tegu on lähisugulastega, ühendab neid juhtumeid veel see, et mõlemal korral ületas jalakäija tänavat tähistatud ülekäigukohal rohelise tulega.
    Minuga oli nii, et olin Uueturu tänavat ületanud juba üle poole teest, kui äkki kuulsin kummide vilinat ja nägin turu poolt otse minu suunas lendamas masinat, naisterahvas roolis. Jõudsin kõrvale hüpata, autojuht ei võtnud isegi kiirust maha. Asi toimus päevavalguses. Mis puudutab minu lapselast, siis tegemist oli õhtuse ajaga, kuid tal oli viis helkurit ning ta säras autotulede valguses nagu jõulukuusk. Paraku ei tahtnud autojuht - seekord meesterahvas - tema poole vaadata: sõites Madara tänava poolt punase tule alla (muide, on märgatud, et selles kohas autojuhid sageli nii teevadki), jälgis ta üle vasaku õla üksnes Endla tänava autoliiklust. Laps ei osanud olukorrale adekvaatselt reageerida ning tardus. Teised jalakäijad hakkasid karjuma ja kätega vehkima, see köitis kaasreisija tähelepanu, kes omakorda karjus midagi juhile ning auto pidurdas lõpuks jalakäijast mõne sentimeetri kaugusel. Vedas. Või jõuluime, nagu resümeeris mu tütar.
    Teised ei pruugi olla nii õnnelikud. Nii mõnigi kord loeme lehest, et jalakäija jääb vöötrajal auto alla, eriti masendav, kui tegu on lapsega. Pidevalt näen, kuidas autojuht, kes märkab vöötrajale astuvat last, lisab gaasi, et läbi lipsata, selle asemel, et vajutada pidurit. Või veel ohtlikum (seda näeb Tallinnas siiski palju sagedamini kui Tartus juba tänavate laiuse tõttu): esimeses reas autojuht peatub vöötraja ees, teises reas aga vajutatakse gaasi. Olen ise sellisesse olukorda jalakäijana sattunud ja veel sagedamini olnud tunnistaja.
    Eestis on keelatud terve rida relvi: täägid, kasteedid jne. Relvakeeld iseenesest ei vähenda kuritegevust: kui ei saa kätte kasteeti, kuid kindel tapahimu sees, siis võib võtta pesapallikurika. Siiski, armutu statistika näitab, et kõige rohkem inimesi hukub Eestis mitte kuuli või noa läbi, vaid liiklusõnnetustes, ning enamasti ei ole tegu kurja tahtega, vaid hoolimatusega, mis vahel võtab lausa kriminaalsed mõõtmed. Ma sõidan igal nädalal Tartust Tallinnasse ja tagasi, ning istun tihtipeale bussis esireas. Tihtipeale näen, kuidas pimedates kurvides kihutavad bussist mööda "uljaspead", seades ohtu enda ja teiste elud. Minu vend, kes sõidab reeglite järgi, nimetab neid enesetaputerroristideks ja ma arvan, et see on päris hea määratlus.
Picture
    Lõpetuseks tahan soovida kõikidele jalakäijatele ja autojuhtidele ohutut ja vastutustundlikku liiklemist tuleval aastal.
8 Comments
Tõnis
12/29/2011 06:43:04 am

Liikluse, kirjandusteaduse ja semiootika kontekstis mainiksin, et Roland Barthes hukkus ju liiklusõnnetusest saadud vigastuste tagajärjel.

Reply
tõnn (üks kolmas)
1/2/2012 12:13:14 am

autori surm...

Reply
Tõnis Bleive (mitte eelmine)
12/29/2011 06:43:33 pm

Mina kirjutan siia kommentaari pikivahedest. Seniks head vana aasta lõppu ning ohutut liiklemist!

Reply
Inimene
1/2/2012 08:13:03 am

Liiklusohutusest on rääkida absurdne (no ehk mitte täienisti) olukorras, kus jalakäijad, teised autod jm lastakse omavahel tihedalt kokku (on jah kultuure, kus liiklus on tihedam ja "absurdsem"). Inimene ei ole loomult kõikvõimas tähelepanelik olend, ehkki mööngem, see on ka treenitav, aga ikkagi mitte täiuslikult. Inimene on magav olend, kas siis mõtteis või... ja nii need juhtuvad. Ka meelega ruttajad on magavad, nad ei anna oma tegevusest aru või hindavad olukordi väga valesti, ka see on inimlik ja täielikult mitte välistatav. Tahaks näha kultuuriloolist statistikat. Ka hobuste alla jäid inimesed (Rousseau ju ka) ja oli lärm (mis häiris nt I. Kanti: need kuradi kutsarid, kes piitsaga plaksti mööda tänavaid annavad kõndides jms). Sama häirivaks jääb ebatäiuslik inimene ja harimatus. Autopiloot saab olema tulevikulahendus. Nii hirmsalt kui see ka ei kõla.

Reply
MadisT
1/2/2012 05:00:50 pm

Hea pildivalik: Tarantino "Death Proof"
Probleemi lahendamist tulebki alustada sellest, et sõidukijuhtimise protsessist tuleb seesamunegi juht eemaldada. Pole juhti, pole probleemi. Nii palju, kui olen oma sugulaste ja tuttavate ringis küsinud arvamust selle kohta, kas nad tegelikult ka soovivad autot juhtida, siis on vastus pigem see, et ega ikka ei soovi küll. Kui vaid oleks alternatiiv. Paljud inimesed on tunnistanud, et nad lausa kardavad autojuhtimist. Ja kui on teada, et hirm halvab (teadagi, mille), siis ei saagi olla valemil muud lõpptulemust. Lisame siia veel Eesti autokeskse vaimsuse ning ühistranspordi korraldamatuse. Tunnistan, et mulle meeldib autot juhtida. Kuigi teen liikluses aeg-ajalt "pätti", hoian siiski silmad-kõrvad lahti oma ümbruse jälgimisel.
Minu tähelepanekud liikluse probleemkohtadest on sellised:
auto juhtimisel kõrvaliste asjadega tegelemine (mobiilikõne, meikimine, SMSimine, ajaleht, tagaistmelapse toitmine)
oma autojuhtimise oskuste ala- ja ülehindamine
suunamärguannete puudulik rakendamine
eesõiguse endale VÕTMINE
puudulik pikivahe
kiirused lubatust <+20 (nii asulas kui mujal)

jne

Kalju Aun on öelnud, et sõiduki juhtimine on privileeg. Tundub, et seda jagatakse liiga kergekäeliselt.

Reply
Külli K link
1/3/2012 08:37:57 pm

Eelmine kommentaar meenutab seda, mis ma ammu mõtlen - hea (linna-)liikluskorraldus oleks selline, kus auto oleks luksus, mitte liiklusvahend, st seda juhiks ainult need, kes tõesti väga-väga tahavad autot juhtida ja seda siis ka täie süvenemisega teevad. Ja luksus ka majanduslikus mõttes, st et ühistranspordiga liiklemine oleks sellega võrreldes normaalne ja odav liikumisviis.

Reply
Külli K link
1/4/2012 09:21:16 am

(PS: vaatasin, et siit hakkas palju liiklust tulema, nii et siit kommentaari juurest saab mu nimele klikkides nüüd õige postituse kätte, mitte üldlehekülje - vabandust, et kohe ei taibanud).

Reply
Jaan
2/12/2012 03:16:37 am

Mulle on eluks ajaks meelde jäänud kunagise ohutustehnika inseneri Reinu õpetus: Liikuv auto on ohu allikas - ära mine üle tee läheneva auto eest. Isegi kui sul on õigus (roheline foorituli, tähistatud ülekäigurada). Olen seda meeles pidanud ja siiani veel elus (70.a)

Reply



Leave a Reply.


    Disclaimer.

    0. Kõik minu blogis avaldatud tekstid on Copyleft tingimuste kohaselt vabalt kasutatavad teosed.
    1. Tere tulemast minu blogisse. See on minu isiklik inforuum, kus ma väljendan oma mõtteid tsenseerimata kujul, ilma kõõritamata poliitilise korrektsuse suunas.
    Kui kedagi mu mõtted või sõnad riivavad -- palun ette vabandust. Aga selline ma kord juba olen.
    2. Ma tervitan igasuguseid kommentaare nii allkirjastatult kui anonüümselt, nii sõbralikke kui kriitilisi ja lausa vaenulikke, ainus kriteerium on sisukus.
    3. Ma ei premodereeri kommentaare (samas ei vastuta selle eest, kui need minust sõltumatul põhjusel ei ilmu).

    4. Kommentaarid, mis ainult kaasa kiidavad või sisutult sõimavad, ma lihtsalt eemaldan. Tegu on minu isikliku ruumiga, mille eest vastutan nii moraalselt kui juriidiliselt.
    5. Samuti kustutan kommentaarid, mis sisaldavad reklaami või sisutuid linke.
    6. Igale kommentaarile ma ajapuudusel vastata ei saa.


    Autor

    Mihhail Lotman,
    ζῷον πολιτικόν

    RSS Feed

    Arhiiv

    February 2023
    December 2022
    June 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    September 2020
    August 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    September 2019
    August 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    August 2018
    June 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    October 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    July 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014
    August 2014
    July 2014
    June 2014
    May 2014
    April 2014
    March 2014
    February 2014
    January 2014
    December 2013
    November 2013
    October 2013
    September 2013
    August 2013
    June 2013
    May 2013
    April 2013
    March 2013
    February 2013
    December 2012
    November 2012
    October 2012
    September 2012
    June 2012
    May 2012
    April 2012
    February 2012
    January 2012
    December 2011
    October 2011
    September 2011
    August 2011
    July 2011
    June 2011
    May 2011
    April 2011
    March 2011
    February 2011
    December 2010
    October 2010
    September 2010
    August 2010


    Rubriigid

    All
    Eesti ühiskond
    Eesti ühiskond
    Eesti ühiskond
    Eetika
    Eetika; Religioon
    Film
    Filoloogia
    In Memoriam
    Irl
    Jalgpall
    Kangelaseepos
    Keskkond
    Kgb
    Konverentsid
    Kultuurisemiootika
    Kunst
    Lähis-Ida
    Lollus
    Luule
    Muusika
    Pagulased
    Poliitika
    Puust Ja Punaselt
    Raamatud
    Reisid
    Seks
    Semiootiku Vaatevinklist
    Tähtpäevad
    Terror
    Ühiskond
    Ühiskond
    Valimised
    Välispoliitika
    Vandenõuteooriad
    Värsiteadus
    Värsiteadus
    Venemaa

Copyleft (ɔ) by Mihhail Lotman