MIHHAIL LOTMANI KODULEHEKÜLG
  • Blogi
  • Minust
  • CV
  • Publikatsioonid
  • Meedias
  • Galerii
  • Failid
  • KFT
  • Vaba Akadeemia

Putini sulepeast ja Venemaa hümnist

3/19/2015

0 Comments

 
Uudis sellest, et Putini sulepea, millega ta kirjutas alla Krimmi Venemaaga ühendamise lepingule, sai muuseumieksponaadiks, jõudis ka Eesti meediasse.
Picture
 Seal ootavad teda juba ees Lenini ja Stalini sulepead.
Picture
Lenini sulepea koos karusse peidetud tindipotiga (via http://avmalgin.livejournal.com/)
Picture
Stalini täitesulepea tema initsiaalidega (via http://avmalgin.livejournal.com/)
Sellega seoses tuli meelde lugu, mille rääkis mulle legendaarne Taganka režissöör Juri Ljubimov. 1943. aastal orienteerus Nõukogude Liit internatsionalismist ümber patriotismile ning tekkis vajadus riigihümni järele. Enne seda täitis seda funktsiooni Internatsionaal. Kuulutati välja konkurss, millest võtsid osa ka Sergei Mihhalkov ja El-Registan. Nende variant võitiski ning Stalin kutsus autorid ükshaaval enda juurde, et neid autasustada. Tasu võisid nad valida ise. El-Registan ütles, et talle pole midagi vaja peale sulepea, millega Stalin kirjutas alla resolutsioonile, et nende hümn on võitja. Mihhalkov aga, kes tuli pärast El-Registani, ütles, et tal on loomingulise inspiratsiooni jaoks vaja suvilat. Kuna aga suvilasse on pikk maa sõita, kardab ta oma inspiratsiooni kaotada ühistranspordis loksudes, nii et tal oleks vaja ka isiklikku autot. Stalin kuulas soovid vaikselt ära ja kui nad lahkusid, ütles oma sekretärile: "Sellele, kes soovis sulepead, anname suvila ja auto. Aga suvilahimulisele sulepea."

Selliste lugude puhul huvitab mind alati, kust jutustaja neid asju teab. Kahjuks aga unustasin tol hetkel seda Ljubimovi käest küsida ja nüüd enam ei tea, kes võiks seda kinnitada.

NSVL hümniga on üldse huvitavad lood. See variant, mille kirjutasid El-Registan ja Mihhalkov 1943. aastal, ei kõlvanud enam 1956. aastal, kuna seal mainiti Stalinit. 1977. aastal kirjutas Mihhalkov uued sõnad (millist honorari seekord küsis, ma ei tea). Nõukogude Liidu kokkuvarisemise järel oli aga vaja Venemaa hümni ja pärast lühikest hümnita olekut kirjutas Mihhalkov kolmanda hümni. Ja see hümn käibib ka praegu. Tegelikult ei olnud need aga kolm erinevat teksti. Parimal juhul on need ühe ja sama teksti kolm erinevat redaktsiooni, kusjuures ideed pärinesid El-Registanilt. Igal juhul väärib Mihhalkov selle saavutuse eest kui mitte luuleantoloogiatesse, siis vähemalt Guinessi rekordite raamatusse pääsemist.

Paraku aga ei olnud ka esimene variant iseseisev tekst, vaid tahumatu plagiaat. Eeskujuks oli neile Vassili Lebedev-Kumatši sõnadele kirjutatud Aleksandr Aleksandrovi "Bolševike partei hümn" (1939). Siin võib seda nautida (kui pole vastik).
Ent ka see hümn oli recycled. 1936. aastal kirjutasid samad autorid (Aleksandrov ja Lebedev-Kumatš) reipa laulu "Elu läks paremaks" refrääniga "Elu läks paremaks, elu läks lõbusamaks". See on kuulus tsitaat Stalini kõnest, kus ta teatas kabuhirmus kodanikele, et tegelikult on elu hea ja lõbus.
Stalini 1943. aasta resolutsiooniga aga sekeldused NSVL hümniga ei lõppenud. Asi oli selles, et heliloojaks valisid Mihhalkov ja El-Registan Dmitri Šostakovitši, kes nagu Aleksandrov ja mõned teisedki osales muusikakonkursil ja võitis. Stalin, kes pidas end muusikaliseks asjatundjaks, oli Šostakovitši looga väga rahul, kuid palus muuta paar takti. Ning küsis Šostakovitšilt, kaua tal sellega aega läheb. Šostakovitš tegigi saatusliku vea: selle asemel, et öelda, et asi on tõsine, pingelise tööga saab paari nädalaga valmis, vastas ta, et teeb kohe ära. Stalin oli nördinud, et nii tõsisesse ülesandesse suhtutakse nõnda kergemeelselt, ja kuulutas võitjaks Aleksandrovi. Tänulik järelkasv saab seda muusikat siiamaani nautida.

UPD 21.03

Pean lugejate ees vabandama. Tavaliselt kontrollin andmeid palju hoolikamalt, siin aga kirjutasin hetkelise impulsi ajel, toetudes oma mälule. Faktide ülekontrollimine aga andis uut huvitavat materjali. Esiteks otsisin kinnitust Ljubimovi loole, kuna, nagu juba mainisin, mind huvitas, kust võis Ljubimov seda teada. Selge, et tegu ei ole niivõrd ajaloolise faktiga, kuivõrd Moskva intelligentsi hulgas ringleva folklooriga. Siiski leidsin sellele osalist kinnitust "Argumentõ i faktõ" 1209. numbrist (24.12.2003). Artiklis "Lahing hümni pärast" kirjutab Juri Saakov: "Kui hümniga rahule jäänud Stalin küsis Mihhalkovilt ja El-Registanilt, millist autasu nad temalt tahavad (lisaks ettenähtud 100 000 rbl  autorihonorarile), nõudis esimene ei vähemat ega rohkemat kui Mihhalkovide perele kuulunud aadlimõisa. El-Registan aga küsis Stalinilt tagasihoidlikult sinist pliiatsit, millega too parandas nende hümnivariante. Tulemus oli aga täpselt vastupidine. Daatša sai endale tagasihoidlik Registan, Mihhalkov aga pliiatsi. Ja kui nüüd talle seda meelde tuletatakse, eitab ta närviliselt kogeledes kõike: "Mit-t-te m-midagi sellist pole olnud! Kuid Stalini pliiatsit hoian ma t-tõepoolest alles..."

Niisiis, mitte sulepea, vaid pliiats. Hümni arhiivides säilinud tekst sisaldab tõepoolest Stalini sinise pliiatsiga tehtud parandusi. Üldse oli tal komme töötada dokumentidega sinine pliiats käes. Nii et siin on arvatavasti Saakov täpsem kui Ljubimov. Samas lugu aadlimõisa tagastamisest on täiesti võimatu. Mihhalkov varjas oma aadlipäritolu (ehkki Stalin loomulikult teadis seda, nagu ta teadis ka, et El-Registan pole mingi El-Registan, vaid Kesk-Aasia armeenlane Gabriel Urekljan). Alles perestroika ajal teatas Mihhalkov, et pärineb vanast bojaaride suguvõsast ja pole mingi Mihhalkov (rõhuga viimasel silbil), vaid Mihhalkov. Nii et siin usun ma pigem Ljubimovit. Viimane polnud üksnes väljapaistev režissöör, vaid ka väga andekas näitleja. Ja see, kuidas ta seda lugu jutustas, oli täiesti vaimustav. Pugejaliku intonatsiooniga El-Registan: "Seltsimees Stalin, ma julgen Teie käest küsida midagi, mis on minu jaoks kõige väärtuslikum..." Või siis samuti pugejalik, kuid sisemiselt nahaalne Mihhalkov: "Mul inspirratsiooni jaoks vaja..."

See puudutab teksti. Muusikalise komponendi osas aga orienteerusin Vadim Bajevski suulisele jutustusele, kelle tutvusringkond langes kokku Šostakovitši tutvusringkonnaga, nii et loo algallikaks oli kindlasti Šostakovitš ise. Nüüd aga on avaldatud Šostakovitši memuaarid (ta dikteeris need diktofonile tingimusel, et need avaldataks vähemalt 15 aastat pärast tema surma ja kindlasti mitte Nõukogude Liidus). Need on kummalised memuaarid. Ühelt poolt vihkas ja põlastas Šostakovitš Stalinit ja kogu tema klikki, samas ei varja ta nördimust, et lõppkokkuvõttes jäi
tema muusika intriigide pärast valimata. Siin peab täpsustama, et Šostakovitš oli hümni kirjutamisel Stalini favoriit, õigemini, valis Stalin sellega töötamiseks välja kaks parimat nõukogude heliloojat, Šostakovitši ja Hatšaturjani. Koos töötada nad ei saanud ja leppisid kokku, et Šostakovitš kirjutab kuplettide muusika, Hatšaturjan refrääni. Ning just see variant olevat Stalinile kõige rohkem meeldinud. Šostakovitš meenutab: "Stalin hakkas küsima kõigi käest, milline hümn kellelegi kõige rohkem meeldis. Küsis ka minu käest. Ma olin küsimuseks valmis. /.../ Aleksandrovi laul ei meeldinud aktiivselt. See jättis vaid ühe kandidaadi viiest:
Iona Tuskija [Iona Tuskija oli Gruusia päritolu nõukogude helilooja]. Ütlesin, et see on parim hümn, kuid lisasin, et seda on raske meelde jätta. /.../ Järgnenud vestluses sai selgeks, et kõigi aegade hümnide suurimale asjatundjale ja hindajale tundub parim minu ja Hatšaturjani hümn. Kuid Stalini meeles tuli midagi ümber teha refräänis. Ta küsis, palju meil aega läheb, vastasin, et viis tundi. Tegelikult oleksime võinud seda teha viie minutiga. Kuid arvasin, et oleks ebasoliidne öelda, et teeme siinsamas ära, las teised ootavad veidi. Võite ette kujutada minu hämmingut, kui nägin, et minu vastus õudselt ärritas Stalinit. Ta ootas ilmselt midagi muud."

Seda lugu on meenutanud ka Aram Hatšaturjan. Ka tema variandis oli nende hümn Stalini soosik. Oli aga vaja midagi ümber teha. "Stalin küsis: "Kolmest kuust teile piisab?" Šostakovitš vastas: "Viis päeva." Sellega kõik lõppes. Hiljem  sain teada, et Stalin ütles: "Aga Šostakovitš tundub korralik inimene.""

See haakub Bajevski looga, et Stalin oli nördinud, et Šostakovitš tahab nii tõsist ülesannet lahendada nii lühikese ajaga. Millise aja jooksul? Šostakovitš räägib viiest tunnist, Hatšaturjan viiest päevast. Arvan, et Šostakovitš on siin täpsem, igal juhul mingisugusest kolmest kuus ei saanud juttu olla, kuna tegevus toimus 1943. aasta detsembris (kõige varem novembri lõpul), aga uue hümni esmaesitus oli Stalinil plaanitud uusaastapidustusteks. Ning just siis seda esitatigi (mõned allikad nimetavad esmaesituse kuupäevana 15. jaanuarit, kuid siin peetakse silmas redigeeritud varianti).

Kui lugeda Šostakovitši mälestusi sellest episoodist, on tunda tema varjamatut vaenu Aleksandrovi suhtes. Ja mitte üksnes tema sohiteo pärast (kui hümni erinevaid variante Stalinile ette kanti, oli esitajaks Aleksandrovi koor, kes püüdis eriti efektselt esitada Aleksandrovi enda hümni) ega isegi mitte tema alatu käitumise pärast teistes episoodides. On üks asjaolu, millest Šostakovitš ei kirjuta, kuid mida peab meeles pidama. Üle kõige vihkas Šostakovitš isegi mitte parteile pugejaid, vaid plagieerijaid, keda nõukogude kunstisüsteem tema meelest igati soosis. Ja Aleksandrov oli plagieerija. Ka tema hümni avaakordid (nagu ka bolševike partei hümni algus) on plagiaat Vassili Kalinnikovi (1866-1901) avamängust "Bõliina". Vrd 5:40 ja 10:03.

Aleksandrov mitte üksnes näppas Kalinnikovi meloodia, vaid takistas selle avamängu esitamist Nõukogude Liidus.
0 Comments



Leave a Reply.


    Disclaimer.

    0. Kõik minu blogis avaldatud tekstid on Copyleft tingimuste kohaselt vabalt kasutatavad teosed.
    1. Tere tulemast minu blogisse. See on minu isiklik inforuum, kus ma väljendan oma mõtteid tsenseerimata kujul, ilma kõõritamata poliitilise korrektsuse suunas.
    Kui kedagi mu mõtted või sõnad riivavad -- palun ette vabandust. Aga selline ma kord juba olen.
    2. Ma tervitan igasuguseid kommentaare nii allkirjastatult kui anonüümselt, nii sõbralikke kui kriitilisi ja lausa vaenulikke, ainus kriteerium on sisukus.
    3. Ma ei premodereeri kommentaare (samas ei vastuta selle eest, kui need minust sõltumatul põhjusel ei ilmu).

    4. Kommentaarid, mis ainult kaasa kiidavad või sisutult sõimavad, ma lihtsalt eemaldan. Tegu on minu isikliku ruumiga, mille eest vastutan nii moraalselt kui juriidiliselt.
    5. Samuti kustutan kommentaarid, mis sisaldavad reklaami või sisutuid linke.
    6. Igale kommentaarile ma ajapuudusel vastata ei saa.


    Autor

    Mihhail Lotman,
    ζῷον πολιτικόν

    RSS Feed

    Arhiiv

    February 2023
    December 2022
    June 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    September 2020
    August 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    September 2019
    August 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    August 2018
    June 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    October 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    July 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014
    August 2014
    July 2014
    June 2014
    May 2014
    April 2014
    March 2014
    February 2014
    January 2014
    December 2013
    November 2013
    October 2013
    September 2013
    August 2013
    June 2013
    May 2013
    April 2013
    March 2013
    February 2013
    December 2012
    November 2012
    October 2012
    September 2012
    June 2012
    May 2012
    April 2012
    February 2012
    January 2012
    December 2011
    October 2011
    September 2011
    August 2011
    July 2011
    June 2011
    May 2011
    April 2011
    March 2011
    February 2011
    December 2010
    October 2010
    September 2010
    August 2010


    Rubriigid

    All
    Eesti ühiskond
    Eesti ühiskond
    Eesti ühiskond
    Eetika
    Eetika; Religioon
    Film
    Filoloogia
    In Memoriam
    Irl
    Jalgpall
    Kangelaseepos
    Keskkond
    Kgb
    Konverentsid
    Kultuurisemiootika
    Kunst
    Lähis-Ida
    Lollus
    Luule
    Muusika
    Pagulased
    Poliitika
    Puust Ja Punaselt
    Raamatud
    Reisid
    Seks
    Semiootiku Vaatevinklist
    Tähtpäevad
    Terror
    Ühiskond
    Ühiskond
    Valimised
    Välispoliitika
    Vandenõuteooriad
    Värsiteadus
    Värsiteadus
    Venemaa

Copyleft (ɔ) by Mihhail Lotman