20.01.2012
Austatud kolleegid,
Viimased arengud Euroopa ja Eesti kõrgharidusstrateegias tekitavad minus sügavat muret. Juba nn Bologna protsess on selgelt samm vales suunas ning seda tõestavad ilmekalt muuseas kaks asjaolu.
Esiteks, isegi selle kavandajad ja läbiviijad ei uskunud, et nendest meetmetest on kasu, kuna näiteks arsti, aga ka inseneri jt ettevalmistamine on jäetud sellest protsessist välja. Ning põhjus on korraga nii ilmne kui küüniline: keegi ei läheks arsti juurde, kes on saanud Bologna süsteemi järgi hariduse. Samamoodi ei usaldaks me vastavaid insenere, arhitekte jne. Seega, ehkki deklareeritakse kõrghariduse kvaliteedi tõstmist ja elulähedaseks muutmist, on tulemuseks erialaselt ebaküpsete inimeste masstootmine. Seda järeldust toetab ka teine asjaolu: üks reformi eesmärke oli vähendada EL ülikoolide mahajäämust USA ülikoolidest.
Pärast selle edukat läbiviimist on tõdetud ka Euroopa komisjoni tasemel, et mahajäämus on juba kõvasti suurenenud ja jätkab suurenemist. Kuid EL ongi kuulus selle poolest, et valeks osutumine ei ole siin kunagi otsuste muutmise põhjus. „Eteenpäin, sano mummo lumessa”, nagu ütlevad soomlased. Paraku on ka Eestis korduv sama reha peale astumine muutunud reformaatorite seas millegi rahvusspordi taoliseks.
Kui rääkida konkreetselt Eestist, siis nii Tartu kui ka Tallinna ülikoolis näen ühte ja sedasama, minu meelest väga kahjulikku protsessi: kitsaste erialaainete piiramine, nende asendamine üldkursustega, millel on massiline osalus. Sellega kaasneb ülikooli õppetöö digitaliseerimine, mis iseenesest võib olla isegi kasulik, kuid muutub kindlasti kahjulikuks, kui loengute salvestused saavad abimaterjalide asemel nende asendajateks. See trend lähtub minu meelest täiesti väärast visioonist, et ideaalne tulevikuülikool on kas õppematerjalide arvutist ettemängimine või parimal juhul midagi arvutimängu taolist: quest, milles pärast lõksude vältimist, koletiste tapmist ja preemiapunktide kogumist, saad esimesel levelil BA, teisel levelil MA ja kolmandal levelil PhD (mängu)tiitli.
Selliste visioonide suurim puudus ei ole isegi see, et loodetav ideaalpilt on vähemalt humanitaarvaldkonnas teaduse surm, vaid see, et need lähtuvad praegu kehtivate tendentside ekstrapoleerimisest, st muuhulgas, et need on fantaasiavaesed. Ka minul on visioon tulevikuülikoolist, kus on õppeainete ja meetodite suur diversiteet ning põhirõhk kas tööl väikestes gruppides või lausa individuaalõppel. Igal juhul peab põhirõhk olema mitte standardiseeritud, vaid isiklikul lähenemisel ja mitte eelnevalt produtseeritud õppematerjalidel (st teaduse seisukohalt üleeilse, parimal juhul eilse päevaga), vaid nendel teemadel ja projektidel, millega õppejõud parasjagu ise tegeleb, seega need teemad ei ole talle mitte üksnes tuttavad, vaid isiklikult haaravad ning tegu on teaduse tänase või isegi homse päevaga.
Neid ohtusid näen ka mujal ja olen nende üle arutlenud oma Lääne-Euroopa kolleegidega (erinevatest riikidest ja ülikoolidest) ning meie arusaamad ja hinnangud on väga lähedased. Eestis lisandub paraku üldistele negatiivsetele tendentsidele veel oma spetsiifika. Nimelt katse piirata üldainete valikut kitsatest institutsionaalsetest huvidest lähtuvalt. Praegu saavutatud keeruline ja habras kompromiss lähtub institutsionaalsetest, mitte sisulistest huvidest. Sisuliste huvide all pean ma silmas õppurite huvi saada nii head erialast kui ka laiapõhjalist haridust.
Palun mitte suhtuda sellesse kirja kui reaktsionääri hädaldamisse. Saan väga hästi aru reformi vajadusest ning reformijate headest kavatsustest. Aktsepteerin isegi soovi osaleda valitsevates protsessides... Ent ma näen, millisesse mülkasse pärivoolu ujumine lõpuks viib, ja tahaksin, et reformid Eesti ülikoolides lähtuksid sisulisest vajadusest, isegi kui see tähendab, et ujuda tuleb vastuvoolu.
Lugupidamisega
Mihhail Lotman