MIHHAIL LOTMANI KODULEHEKÜLG
  • Blogi
  • Minust
  • CV
  • Publikatsioonid
  • Meedias
  • Galerii
  • Failid
  • KFT
  • Vaba Akadeemia

Elroni õuduste sõidud

1/15/2014

16 Comments

 
Picture12.01.2014 Tartu-Tallinn
Iga päev saab lehest lugeda, kui halvad on Elroni rongid, kui ebamugav on neis sõita, kui paksult on need inimesi täis jne. Tavaliselt on lisatud ka vastavad fotod, mõnikord terved galeriid.
        Mina sõidan iga nädal Tartu ja Tallinna vahet ning üldiselt teen seda bussiga. Bussiühenduse kohta võin öelda ainult kiidusõnu ja seda nii vana Sebe kui uue Lux Expressi kohta. Nii et läksin pühapäeval rongi peale puhtast uudishimust ning valmis raskeks teekonnaks.
        Kui poleks nii massiivset vaenulikku kampaaniat, siis võib-olla polekski ma osanud seda sõitu nõnda nautida. Mitte üksnes võrdluses Edelaraudtee rongidega, vaid ka paljude Euroopa riikide rongiühendusega jäävad Elroni rongid peale. Mõistagi pean siin silmas linnade lähiliine, mitte rahvusvahelisi ekspresse või nt Jaapani kiirronge.

PictureKohti jagub...
        Ei vasta tõele, et rongid on ülerahvastatud. Sõitsin nii pühapäeval Tartust Tallinnasse kui ka teisipäeval Tallinnast Tartusse ning mõlemal juhul oli palju kohti, teisipäeval oli rong isegi rohkem kui pooltühi. Küsisin rongisaatjalt, kes sõidab erinevatel Elroni liinidel, kas see on mingi erand. Ta vastas, et istekohti on peaaegu alati ning inimesed seisavad ainult mõnedel liinidel hommikutundidel, kusjuures tavaliselt on tegemist lühikese otsaga. Veel ütles ta, et selline ülerahvastatus iseloomustas vaid esimesi päevi, kui paljud tulid uusi ronge uudistama.
        Igal juhul eile õhtul väljus umbes samal ajal veel kaks rongi ja mõlemas oli rohkesti istekohti. 
        Ma ei taha siiski oma kogemust üldistada, võimalik et on ka negatiivseid näiteid, kuid mul on tõesti raske aru saada, miks ajakirjandus esitab ühekülgset informatsiooni ja veel teeb seda nii võimendatult.
        Samuti ei vasta tõele, et istudes ei ole jalaruumi.

Picture
     Ei saanud isegi aru, et seda oleks vähem kui vanadel rongidel. Tahaks nendelt kurtjatelt küsida, kuidas nad bussiga või -- oh õudust -- lennukiga reisivad.
        Ma saan aru vanadest inimestest ja nende nõukanostalgiast. Iga uuendus mõjub neile aprioorselt halvana. Ning Edelaraudtee rongides oli nii mõndagi armsat ja isegi kodust. Kuid siiski ei suuda ma absoluutselt aru saada nendest, kes väidavad, et vanad rongid olid uutest paremad. Enda jaoks koostasin sellise võrdlustabeli.

Picture*Kiiruse hindamisel andsin iga võidetud 15 minuti eest punkti.
Mõned kommentaarid. Kõigepealt, 0 ei tähenda alati vastava asja puudumist, vaid seda, et antud parameetris jäädakse konkurendile selgelt alla. Nt ei tähenda 0, et Edelaraudtee rongidel polnud aknaid, vaid et talvel olid nad külmunud ja puhusid läbi.
        Palju on kirjutatud Elroni istmete ebamugavusest: neid ei saa alla lasta ja nad on kõvad. Esiteks, esimeses klassis saab istmeid alla lasta küll, mis aga puutub kõvadusse, siis minu haigele seljale sobib see iste paremini. Kuid saan aru ka nendest, kes armastavad pehmust.
        Lõppkokkuvõttes on ainult üks parameeter, mille poolest Edelaraudtee Elronit võitis: puhvet. Mulle pole see kahetunnise sõidu jooksul oluline. Mõeldes aga lastelastele, kellega nii mõnigi kord sõidan, on see siiski olulise atraktsiooni puudumine.
UPD 16.01. Kommentaator
TwD toob välja veel ühe Edelaraudtee eelise: ajalehed. Tõepoolest on nii ja tabel vajaks täiendamist ning Edelaraudtee summa on lõpuks 5.

16 Comments
Eduard
1/15/2014 03:23:07 am

Hr. Lotman, miks intellektuaalid põlgavad sporti ehk liigutamist, et ei oleks selg haige jne? Kui on istumist ja lugemist palju, siis peaks midagi ka selle vastu tegema. Kas siis normaalne enesetunne ei ole väärtus ja tähtis?

Reply
tartlane
1/15/2014 03:29:56 am

Lotman on ju oma ea kohta väga kõbus ja aktiivne. Pidevalt näen teda rattaga mööda sõitmas või linnas vastu tuiskamas.

Reply
Eduard
1/15/2014 05:28:23 am

Auväärt eelnimetatu pendeldab ka päris korraliku sagedusega loengusaalis tahvli ees edasi-tagasi, kuid sellest istumise vasturohuks ei piisa. Vaja on sama süstemaatilist lähenemist kui semiootikas kasutusel;) Nõuannet füsioterapeudilt vms. Mingi hoiak selle taga ikkagi kumab, millele vihjasin. Ma ei kritiseeri.

Reply
ML
1/16/2014 01:44:17 am

Aitäh muretsemise eest. Sporti ma tõepoolest ei tee, selle eest tunnen mitut inimest, kes just sportimisega rikkusid oma selja palju hullemini kui mina oma mittesportimisega. Nii et ei julge vanast peast oma elukombeid muutma hakata.
Aga tegelikult on lihtsalt ajast kahju.

TwD
1/15/2014 07:13:59 am

Aitäh loo ja tabeli koostamise eest! Tore, et asi nii halb pole.
Olen ise söitnud Edelaraudteega vaid yhe korra 2013.a. septembris Tallinnast Viljandisse. Hämmastas väga söbralik teenindus, hea kohv (!), maitsev kohvikörvane ja hunnik lehti, mida lugeda. Polnud ju aastaid Eestis rongiga söitnud, sest olen yle 10 aasta eemal elanud.. Myratase oli kyll päris suur ja kaassöitja jutu järgi olevat tavaklassis see lausa kohutav olnud.
Niisiis tervitan uusi ronge, äkki saavad mingi kohvivöimaluse ka tekitada.
Aga kollase ajakirjanduse maine on nii madalale langenud, et enam polegi kuhu.Väga oleks vaja yhte erapooletut päevalehte, soovitavalt ilma reklaamiteta. Kuid ilmselt on head rongid liinile lasta lihtsam ylesanne...

Reply
ML
1/16/2014 01:46:17 am

Aitäh täpsustuse eest lehtede kohta, lisasin selle postituse lõppu. Täiesti nõus südamliku teeninduse osas, seda pidasin silmas, kui nimetasin Edelaraudtee ronge armsateks ja kodusteks.

Reply
Veiko
1/16/2014 03:45:11 am

Rääkides mürast, siis Arvo Pärt olevat legendi järgi noorena lõhkunud rongides kõlareid/krappe, sest ammutas inspiratsiooni rongi liikumise häälest.

Reply
Külli link
1/16/2014 09:19:01 am

Vaatan, et hinnaparameetrit ei ole. Tartu-Tallina liinil ei anna hinnamuutus vist eriti tunda (või noh, rahakoti paksusest olenevalt võib ka anda), aga mõne lühema otsa peal tõusis hind ligi kaks korda.

Ootan huviga ka inimeste muljeid rongikliimast siis, kui väljas on pakane (pühapäeval veel väga külm ei olnud, kui ma õigesti mäletan).

Reply
Mari-Ann
1/18/2014 04:41:40 pm

Mulle meeldis väga rongiluule. Loodetavasti tuleb uutesse rongidesse ka.

Reply
ttt
1/19/2014 06:14:42 pm

Ajakirjanduse sõda hakkas sellest, et Elroni juhid olid aasta alguses paar nädalat suhtluspuudega. Lasti lihtsalt suures kaares kõigi pihta kuniks siis ajakirjanduslik sõda nad maha materdas ja andeks paluma sundis. Muud ei kedagi...

Reply
Soobel
1/21/2014 12:21:40 am

Pigem ikka algas sellest, et Elroni bossidel oli palju-palju muuga tegemist, ajakirjanduseks ei jäänud aega. Kui piiripealne see asi oli, sellest annab ehk aimu mõne reisi ära- või poolelijäämine, küll tehnilistel, küll organisatoorseil põhjustel.

Reply
külli
1/21/2014 04:44:56 pm

proovige Tallinnast Pärnusse sõita.Tallinnast Lellesse sõidab lühike rong,mis on rahvast täis nii et tavaliselt tuleb see tee püsti seista.Ei ole just kõige turvalisem,selle teooria järgi ei peaks ka autodes turvavöösid kinnitama.Soomaale matakama minejad on reeglina jalgratastega reisijad,kuhu need inimesed peaksid veel mahtuma,kui Lelleni sõidab vaid kahe vaguniga rong.

Reply
Marx
1/22/2014 12:21:06 pm

Müra Elroni kasuks. Ma pole ise sõitnud aga kas tõesti on Elroni rongis suurem müra või ongi suurem müra parem? :)

Reply
khm
1/22/2014 04:07:57 pm

Postituses ju selgelt kirjas:
"Mõned kommentaarid. Kõigepealt, 0 ei tähenda alati vastava asja puudumist, vaid seda, et antud parameetris jäädakse konkurendile selgelt alla. Nt ei tähenda 0, et Edelaraudtee rongidel polnud aknaid, vaid et talvel olid nad külmunud ja puhusid läbi."

Reply
hm
1/26/2014 04:09:20 am

nii et rongis, kui tahad sõita Tartust Tallinna, saab TÕENÄOLISELT istuma - mulle sellest piisab, et eelistada bussi, kus saab kindlalt.

Reply
lii
1/29/2014 03:37:53 am

Kasutan Soomes olles igapäevaselt sama tyypi rongi ja kõrvalt kuulates-vaadates ongi hirm millel suured silmad,aga eks ka see on mööduv nähtus.Hirmutab kõik mis uus ja võõras.Pikapeale vaibuvad ka kollases ajakirjanduses ilmuvad negatiivsed artilkid ja mõne aja pärst vaadatakse muiates kogu sellele olukorrale.

Reply



Leave a Reply.


    Disclaimer.

    0. Kõik minu blogis avaldatud tekstid on Copyleft tingimuste kohaselt vabalt kasutatavad teosed.
    1. Tere tulemast minu blogisse. See on minu isiklik inforuum, kus ma väljendan oma mõtteid tsenseerimata kujul, ilma kõõritamata poliitilise korrektsuse suunas.
    Kui kedagi mu mõtted või sõnad riivavad -- palun ette vabandust. Aga selline ma kord juba olen.
    2. Ma tervitan igasuguseid kommentaare nii allkirjastatult kui anonüümselt, nii sõbralikke kui kriitilisi ja lausa vaenulikke, ainus kriteerium on sisukus.
    3. Ma ei premodereeri kommentaare (samas ei vastuta selle eest, kui need minust sõltumatul põhjusel ei ilmu).

    4. Kommentaarid, mis ainult kaasa kiidavad või sisutult sõimavad, ma lihtsalt eemaldan. Tegu on minu isikliku ruumiga, mille eest vastutan nii moraalselt kui juriidiliselt.
    5. Samuti kustutan kommentaarid, mis sisaldavad reklaami või sisutuid linke.
    6. Igale kommentaarile ma ajapuudusel vastata ei saa.


    Autor

    Mihhail Lotman,
    ζῷον πολιτικόν

    RSS Feed

    Arhiiv

    February 2023
    December 2022
    June 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    September 2020
    August 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    September 2019
    August 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    August 2018
    June 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    October 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    July 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014
    August 2014
    July 2014
    June 2014
    May 2014
    April 2014
    March 2014
    February 2014
    January 2014
    December 2013
    November 2013
    October 2013
    September 2013
    August 2013
    June 2013
    May 2013
    April 2013
    March 2013
    February 2013
    December 2012
    November 2012
    October 2012
    September 2012
    June 2012
    May 2012
    April 2012
    February 2012
    January 2012
    December 2011
    October 2011
    September 2011
    August 2011
    July 2011
    June 2011
    May 2011
    April 2011
    March 2011
    February 2011
    December 2010
    October 2010
    September 2010
    August 2010


    Rubriigid

    All
    Eesti ühiskond
    Eesti ühiskond
    Eesti ühiskond
    Eetika
    Eetika; Religioon
    Film
    Filoloogia
    In Memoriam
    Irl
    Jalgpall
    Kangelaseepos
    Keskkond
    Kgb
    Konverentsid
    Kultuurisemiootika
    Kunst
    Lähis-Ida
    Lollus
    Luule
    Muusika
    Pagulased
    Poliitika
    Puust Ja Punaselt
    Raamatud
    Reisid
    Seks
    Semiootiku Vaatevinklist
    Tähtpäevad
    Terror
    Ühiskond
    Ühiskond
    Valimised
    Välispoliitika
    Vandenõuteooriad
    Värsiteadus
    Värsiteadus
    Venemaa

Copyleft (ɔ) by Mihhail Lotman